fredag 26 oktober 2012

Nästan 13 rätt!

Den efterlängtade äggkläckningen får nu betraktas som avklarad! 
Den påbörjades med "hålslag" på eftermiddagen i onsdags (21:a dygnet)  och första kycklingen var ute ur ägget runt 4-tiden på natten på torsdagen (22:a dygnet) och sista kyckling ute ur sitt ägg nästan ett dygn senare på natten till fredagen (23:e dygnet).

Det var 13 ägg som hade klarat sig fram till det 18:e dygnet och resultatet blev 12 fina små kycklingar! Sonen hade tippat på 10 och när jag köpte de 20 äggen så hade jag också räknat med max 10 stycken, så vi är mer än nöjda.

Många från en hönsgrupp i Facebook har tyckt att det var kul att få följa med direktsänt under kläckningen och även om jag missade många av kläckningarna, så fick sonen och jag följa två av dem riktigt bra från hålslag tills kycklingen var helt ute. Och det var inte bara sjuåringen som tyckte det var väldigt spännande och fascinerande kan jag lova...

Stökigt värre i kläckaren...
Nu har 8 av de 12 fått lämna kläckaren. Det är bra för dem att få vara kvar i ett dygn eller åtminstone tills de är helt torra innan de kommer ut.
När jag öppnade kläckaren för första gången för att ta ut de torra som var lite äldre, så såg det ut som ett slagfält inne i kläckaren! Kycklingar huller om buller tillsammans med äggskal och annat uckigt. Det kan bli jobbigt att städa ur den sen antar jag...
Man behöver inte känna stress över att ge dem mat eller vatten direkt efter kläckningen, de klarar sig minst 2 dygn efter kläckning utan!


Kycklingarnas första bostad.
Jag fick redan i måndags det värmetak jag beställde i fredags från Arctic Hen (snabb leverans, mycket bra!) och idag har jag fixat i ordning en bur som kycklingarna ska få bo i de första dagarna innan de får flytta ut i hönshuset (som inte är helt färdigmålat ännu...).
Kycklingarna tycks trivas bra i buren med sitt värmetak och snart är det dags för dem att få lite mat, vatten har jag redan ställt in åt dem i en liten praktisk automat jag har sparat sen jag hade höns på 80-talet. Som bottenmaterial i buren har jag en sträv skiva (man ska aldrig låta kycklingar gå på hala underlag då det kan påverka deras benställning negativt!) och sen ganska finkornig sand ovanpå. Sand är bra underlag till små kycklingar, senare kommer de att få gå på torv.



1 kommentar: