lördag 6 oktober 2012

Ägglysare

Lampa från 80-talet avsedd för genomlysning av ägg.
Om några dagar är det dags att genomlysa alla äggen i äggkläckningsmaskinen för att se om de är befruktade och de blivande kycklingarna är vid liv.
Kom faktiskt på att jag nog hade kvar en gammal ägglysare från början av 1980-talet. Hittade den efter att ha letat igenom gamla lådor i garaget.
Den ser inte mycket ut för världen, men den blev flitigt använd då jag hade många kläckningar både i maskin och under höna på 80-talet.
Jag minns att man gärna ville ha det ganska mörkt i rummet när man lös äggen då ljuset kanske inte var det allra bästa.
Testade precis och den funkade fortfarande efter att ha legat undangömd i 20 år!
Ser att det sitter en 25W matt lampa i den, med smal sockel. Tror jag ska se om jag kan få in en mer modern och ljusstark lampa i den tills den ska tas i bruk om några dagar.
Den som spar han har...

Här är en bra länk där man kan se utvecklingen av kycklingen i ägget, dag för dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar