onsdag 3 oktober 2012

Kläckaren laddad

Idag har jag och sonen laddat äggkläckningsmaskinen med 26 stycken ägg!
Kläckaren har stått och gått tom i mer än en vecka nu och hållit rätt temperatur exemplariskt, så nu är det bara att hoppas att den fortsätter att sköta sig de närmaste tre veckorna framöver.

Äggen vi lagt in är 20 stycken inköpta avelsägg av Plymouth Rock (stor ras, tvärrandig) och sen la vi även in 6 stycken vanliga ägg som vi köpt i affären, fyra bruna och två vita.
De ägg som är från affären har jag egentligen inga förhoppningar eller förväntningar på, men vi tänkte testa bara för skojs skull och då jag hört många som lyckats få fram kycklingar ur vanliga köpägg nuförtiden, då hönserierna börjat ha tuppar bland de frigående hönsen för att de ska bli mer harmoniska.
Om det blir kycklingar ur dessa matägg så är det förstås någon hybridras speciellt framtagen för värpning och kanske inte precis en typ som jag vill ha egentligen, då dessa är framavlade att leva ett kort liv med maximal äggproduktion.

Nu blir det alltså till att vänta och ha tålamod ett tag. Om en vecka ska jag genomlysa äggen för att se om det är något liv i dem. Hösten är normalt inte den allra bästa årstiden vad avser befruktning på avelsägg, men jag har hoppas och tror att det nog ska gå bra då uppfödaren vi köpte äggen av sa att hönsen värpte mycket bra fortfarande och att det hittills varit mycket bra fertilitet i flockarna.

Här på bloggen kommer jag rapportera fortlöpande över hur det går med ruvningen och kläckningen (förhoppningsvis) av kycklingarna om ca 21 dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar