tisdag 9 oktober 2012

Hönsminnen...

Nu när jag är på gång att bli hönsägare på nytt så har jag börjat gå igenom alla mina gamla hönstidningar från förr. Framförallt mängder av nummer och årgångar av Svenska Rasfjäderfäförbundets tidskrift som jag samlat på mig genom åren.

Jag misstänker att några nummer har försvunnit ur min samling av olika skäl. Några exemplar vet jag att jag lånade ut till någon kompis för 20 år sedan som jag nog aldrig fick tillbaka och en del har kanske tappats bort under flyttningar och liknande.

Jag vet faktiskt inte riktigt hur många nummer jag har, men det är en hel del så jag har att läsa några veckor till.
SRFs tidskrift nr 2 1982
Igår fick jag fram nummer 2 för år 1982 och även om jag aldrig varit särskilt förtjust i rasen Araucana så tänkte jag ändå läsa alla nummer jag har från pärm till pärm.

Jag fick en liten "flashback" när jag läste om Mälardalens hönsutställning som hölls i Veterinärhögskolan påsken 1982 och att jag faktisk är omtalad i artikeln där det står att jag hade med en höna som fick 92 poäng av rasen Tysk dvärg.
"En genomgående fin samling" var domarens ord.

Jag hade glömt bort den utställningen, (det var ju ändå 30 år sedan!) men jag minns nu att jag hade ganska många Tysk dvärg en period. Väldigt vackra och trevliga höns! Jag avlade på orangefärgade och fick fram en hel del ganska bra utställningsdjur. Tupparna var väldigt stiliga medans hönorna var tämligen anspråkslösa.

Jag kommer ihåg att min mormor blev bästa kompis med två hönor just av rasen Tysk dvärg och att dessa två gärna tillbringade någon timme om dagen inne i köket hos mormor, som antagligen gärna delade med sig av smulor och annat gott till dem.
Dessa två små hönor, flyttade i princip ut från det riktiga hönshuset och bosatte sig under mina morföräldrars altan under sommaren i flera år. Jag har för mig att mormor döpte dessa hönor till Mimmi och Ninni och att de blev tämligen gamla.

Tänk vad mycket hönsminnen som kommer fram bara genom att läsa en gammal tidskrift...
Jag ska försöka läsa ett nummer om dagen har jag tänkt mig, mitt namn figurerar nog i fler nummer på ett eller annat sätt, då jag minns att jag nog skrev några artiklar också. Vi får se vad jag hittar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar