söndag 7 oktober 2012

Hönsraser

Hönsraser av Annette Grandin
Jag har som sagt ganska många hönsböcker hemma och idag tänkte jag skriva några rader om boken "Hönsraser" av Annette Grandin som är utgiven år 2002.

Hela 53 raser, varav de flesta finns i både stor ras och dvärg, beskrivs med både bilder och text i boken och man får också en bra genomgång av alla olika färger och teckningar som är godkända på höns.

Det här är ingen bok som i detalj beskriver vad som krävs för skötsel av höns, utan detta tas endast upp flyktigt och fokus i boken är att presentera de olika raserna på ett tydligt och bra sätt.

Boken innehåller 96 sidor och de flesta raser har en hel egen sida och några raser får ett helt uppslag.
Bilderna är fina, men ska inte användas som rasstandard.


 Jag tycker det här är en mycket bra bok, särskilt för den som vill veta mer om olika hönsraser och man får bra hjälp av informationen i boken om man vill ha hjälp att välja en lämplig ras utifrån sina egna krav och önskemål.

De raser som beskrivs i boken är; Dorking, Kochin, Brahma, Indiska stridshöns, Faverolle, Maran, Rhode Island, Amrocks, Sussex, Wyandotte, Australorps, Barnevelder, Bielefelder, Houdan, Welsumer, Orpington, Plymouth Rock, New Hampshire, Asil, Araucana, Minorka, Breda, Vorwerk, Nakenhalsade, Red caps, Spanier, Ostfriesiska möwen, Moderna engelska stridshöns, Leghorn, Ancona, Sumatra, Brakel, Kraienkoeppe, Hamburger, Paduan, Appenzeller skägghöns, Legbar, Norska järhöns, Fönix, Holländs vithätta, Yokohama, Lakenfelder, Sultanhöns, Appenzeller spetshättad, Silkeshöns, Dvärgkochin, Benbefjädrad (Mille Fleur), Antwerpen skägghöns, Svens dvärg, Bantam, Chabo, Seebright och Holländs dvärg.

Här är ett exempel på en sida ur boken. Jag valde Plymouth Rock som just nu är aktuell för min egen del.

Boken är tyvärr slutsåld på förlaget och det återstår att se om någon ny upplaga är aktuell, men den bör finnas att låna på biblioteket eller om du har tur att stöta på ett exemplar på något antikvariat.

3 kommentarer:

  1. Hej
    Vad roligt att läsa en recension av boken :)
    Ja, den är tyvärr slutsåld och jag börjar fundera på att kolla upp möjligheterna att göra ett eget tryck av den. Det är många som frågar efter den.

    Jag har en fråga dock - du skriver att inte bilderna inte ska användas som rasstandard - hur menar du då?

    Vänliga hälsningar
    Annette Grandin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annette!

      Jag har visst uttryckt mig lite otydligt i mitt inlägg. Det jag menar är att själva boken inte kan ersätta den riktiga fjäderfästandarden trots att det finns mycket fina bilder i den.
      I en rasstandard är bilderna endast till för att ge en fingervisning om hur en ras ska se ut och det är framförallt i den beskrivande texten som rasens alla egenskaper, mått, vinklar, färgvarianter osv står specificerade i detalj.

      Så vad jag försökte få fram var att även om boken är toppen och har fina bilder så kan den inte användas som fullvärdigt alternativ till "bibeln" Skandinavisk Fjerkrae Standard. (tror senaste upplagan är från 2004?).
      Vilken primärt används av uppfödare till utställningshöns.

      Radera
  2. Hej
    Tack för ditt svar - då förstår jag hur du menar :D
    Att jag frågade var för att de djur som är med i boken alla är godkända av en utställningsdomare - så djuren är åtminstone "fina" djur :D

    Lycka till med hönsen :D - jag är väldigt avundsjuk nu på dig och alla som har höns (jag bor i stan sedan några år och har inga höns - och speciellt på våren håller jag på att längta ihjäl med efter fjäderfän.

    Ha det gott
    Hälsningar
    Annette

    SvaraRadera