onsdag 10 oktober 2012

Dag 7 i äggkläckningsmaskinen

Det var med viss spänning som jag och sonen idag på det 7:e dygnet, plockade ur alla äggen ur kläckaren och genomlyste dem.
Genomlysning av ägg- obefruktat ägg
Utav de 20 inköpta avelsäggen var det fyra stycken som var obefruktade och ett som kycklingfostret hade dött tidigt.
Av de 15 som blev kvar så fanns där 3-4 stycken som såg lite konstiga ut och eventuellt inte levde, men som ändå fick åka tillbaka in i äggkläckningsmaskinen en vecka till.
 Så 80 % av äggen var befruktade och det är jag nöjd med, framförallt med tanke på att det är så sent på säsongen.

Av de sex mataffärsäggen vi lagt in var det dock inte ett enda som var befruktat, vilket jag egentligen inte hade väntat mig heller. Dels är det som sagt lite för sent på säsongen och sen vet jag inte hur Stjärnägg har det med tuppar bland sina frigående höns?
Det var mycket jobbigare att se något vid genomlysningen av de mörkbruna äggen, jag testade både med min gamla ägglysare och med den starka lampan på iPhonen som jag fick tips om från en kompis.

Så totalt plockade vi alltså bort 11 ägg av de 26 som vi haft i kläckaren denna vecka. Nästa genomlysning tänkte vi göra då äggen legat 14 dagar i maskinen och då bör det tydligt framgå om de "konstiga" äggen klarat sig eller ej.

Sonen var nöjd att 15 ägg verkar vara liv i och nu håller vi tummarna att de klarar ytterligare en vecka och utvecklas fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar