onsdag 17 oktober 2012

Dag 14 i äggkläckaren

Med viss spänning och stort intresse så gjorde jag och sonen idag en ny genomlysning av de kvarvarande 15 äggen i kläckaren.

Och vi kunde snart konstatera att av de tre äggen som jag förra veckan märkte med ett kryss, då de såg "konstiga" ut, så var det två av dessa som definitivt var döda.
Men i 13 av äggen var det fullt liv och vi kunde se kycklingfostren röra sig ordentligt därinne! Sonen blev mycket fascinerad av att man kunde se en liten kycklingfot som vinkade till oss i ett av äggen!

Så nu är det alltså 13 ägg kvar av de 20 och självklart håller vi tummarna att de ska klara av den sista veckan också. Dock är det en väldigt kritisk period som inträffar omkring 18:e dygnet då gulan dras in i magen på kycklingen, då det inte är ovanligt att en del kycklingar dör.

Jag försökte själv att ta en filmsnutt med mobilen för att visa hur kycklingarna rörde sig inne i äggen, men det var för mörkt i rummet för att det skulle bli bra på film och när jag ökade belysningen så syntes det inget istället, men jag hittade en film på YouTube som visar samma som vi såg. (fast vi hade inte lika dramatisk musik...)
Ett litet mirakel eller hur?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar