söndag 21 oktober 2012

18:e dygnet i äggkläckningsmaskinen

Det börjar närma sig!

Just nu är det ett av de mest kritiska dygnet under hela ruvningstiden. Enligt statistik är det ca 20 % risk att något går snett med kycklingen detta dygnet. Jag genomlyste precis alla de 13 äggen en sista gång och det var fortfarande liv i samtliga, skönt!

Jag har även tagit bort den insatsen som automatiskt har vänt äggen hela tiden. Nu ska äggen ligga stilla i maskinen de sista tre dygnen, direkt på själva nätbottnen.
Jag tror inte att det är någon risk att det blir för tidig kläckning, ibland händer det att kycklingarna börjar ta sig ut redan på 18-19 dygnet om de har haft det lite för varmt under ruvningen. Men det såg ut som att det skulle behövas 2-3 dygn till nu när jag genomlyste äggen.
På samma sätt kan det ibland vara så att kläckningen kommer igång sent, ända upp till det 23:e dygnet om det har varit lite för låg temperatur i kläckaren.

När man lägger äggen för kläckningen så ökar man också fuktigheten i kläckaren genom att fylla på mer vatten i de bottenfack som finns under själva nätet som äggen ligger på.
Det behövs mer fukt inför kläckningen och därför vill man heller inte gärna öppna locket på maskinen i onödan de sista dygnen, eftersom det innebär att både värme och framförallt fukten smiter iväg.

Jag har även beställt ett sånt där värmetak som jag skrev om den 16 oktober. Hittade den på olika sajter, men beslöt mig för att testa svenska företaget Arctic Hen, som jag hört mycket gott om med snabba leveranser osv. Fick besked i fredags att paketet var skickat, så jag bör få det nu i början av veckan.
Jag har också min gamla koltrådslampa i reserv om det skulle bli något knas med leveransen.

Hönshuset är såpass klart att det ska gå att hålla kycklingarna där sen efter att de (förhoppningsvis) kläckts. Jag kommer hålla själva hönshuset endast på ca 10 grader värme i vinter, möjligen 15 grader nu de första veckorna. Så de kommer vara beroende av sitt värmetak för att överleva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar