tisdag 23 oktober 2012

Dag 20 i äggkläckningsmaskinen

Idag är det det 20:e dygnet i kläckaren och om allt går som det ska så är det alltså nu det kommande dygnet som det kan börja komma ut kycklingar ur äggen!

På äggkläckningsmaskinen (Hova Bator 1632) finns det två små fönster uppe på toppen där man kan titta ner och få en koll på äggen.
Värsta filmstudion...
När alla i familjen är intresserade så blir det både trångt och svårt att se något, så därför har jag kopplat in en videokamera som filmar ner i kläckaren och kan sen ta upp bilden direkt på en TV som står i samma rum.
Så nu är det förberett för att familjen och vänner ska kunna få en bra möjlighet att titta på när kycklingarna kläcks, utan att alla behöver trängas runt de små fönstren på kläckaren.
Istället ser det nu mer kaotiskt ut på utsidan av kläckaren med utrustning och sladdar som ni kan se på bilden...

Jag ville dessutom testa möjligheten att köra en Internetbaserad LIVE sändning från kläckaren och har därför valt att testat Ustream som är ett enkelt system där man med sin webkamera, eller i mitt fall, mobiltelefon (iPhone), filmar och streamar ut till en websida (kanal) som andra sen kan titta på om de vill.

Första försöket igår blev sisådär, eftersom jag då lagt telefonen direkt på det lilla fönstret ovanpå kläckaren, så blev det ganska varmt där och telefonen protesterade och varnade för detta.
Min gamla webkamera jag hade i en låda, visade sig vara för gammal för att användas på nyare datorer, så idag testar jag igen med iPhonen, fast nu har jag positionerat den så att den inte ligger direkt mot fönstret, utan ca 7 cm ifrån.

Den som vill titta är välkommen att besöka http://www.ustream.tv/channel/niklas-kycklingar 
Jag hoppas kunna ha sändningen igång under hela kläckningstiden, men det beror på om allt fungerar som jag vill. Sändningen är ljudlös och visar i nuläget 8 av 13 ägg i maskinen.
Det dyker upp en del reklam i sändningen ibland, men det är inget jag kan göra något åt eftersom jag använder gratisversionen.

1 kommentar:

  1. spännande! jag är nybörjare och mina ägg i kläckaren skall kläckas imorgon om jag inte räknat helt fel.. följer med stor spänning :)

    SvaraRadera