tisdag 6 november 2012

8 kycklingar kvar

Kycklingarna som föddes den 25:e oktober är idag alltså 12 dagar gamla och tyvärr så dog en av dem inatt, så nu är det åtta kvar...
Den som dog var dock den som redan från början hade lite problem med magen och sin avföring och även om den efter det har växt, ätit och druckit, så har den inte haft riktigt samma fart i sig som de övriga.
Igår så höll den sig kvar under värmetaket betydligt mer än de andra gjorde och när jag gav dem lite extra mat i form av korn-, vete- och havrekross (som de verkligen gillar) så kom den fram och åt några korn för att sedan gå tillbaka när de andra bara ville ha mer.
Så tecknen har funnits där och när en kyckling håller sig lite för sig själv så ska man alltid misstänka att den inte är helt okej, så jag blev kanske inte så förvånad att det var just den kycklingen som var död.
De kvarstående åtta är dock hur pigga som helst och tycks trivas fint i sitt stora hönshus. De håller sig egentligen bara på max en kvadratmeter i nuläget, men om några veckor lär de ta hela huset i besittning.
De har också börjat få lust att vilja hoppa upp på saker, men ännu kan de inte ta sig så högt. Funderar dock på att sätta in någon sittpinne åt dem att öva på istället för att de ska hoppa upp ovanpå värmetaket.

Förutom det pelleterade allfoder (Plym) de har fri tillgång till (jag mal pelletsen i mortel fortfarande), så ger jag dem som sagt även extra med olika korn-, havre- och vetekross som jag än så länge har köpt på ICA i småpaket (från Saltå Kvarn). När de börjar äta mer får jag väl köpa helkorn i stora säckar från Granngården, men de är fortfarande ganska små i maten, så trots dyrare kilopris tycker jag det är smidigare att köpa dessa småförpackningar som finns i alla välsorterade livsbutiker.
Det finns många olika sätt att utfodra höns på, men jag tycker en bra grundregel är att man alltid ska ge höns kross eller helsäd av Korn, Havre och Vete. (Dock ska man INTE ge höns Råg!).
Det är också bra och stimulerande för hönsen att få sprätta och krafsa, så just helsäd funkar jättebra att slänga ut några nävar på golvet så de får leta fram istället för att servera i automat eller tråg.
Tänk på att man inte får utfodra höns utomhus längre, utan att all mat ska serveras inne i hönshuset! Grönfoder som gräsklipp osv samt vatten kan man dock ge dem ute i hönsgården.

1 kommentar:

  1. Jag läser med förtjusning dina inlägg Niklas..hittade din blogg när jag sökte på PR..eftersom jag tydligen har råkat få 3 kycklingar..vet ännu inte om de är äkta och vilket kön..men så söta! Du skriver så klokt om hönseriandet ;-) . Tack!

    SvaraRadera