fredag 2 november 2012

Hönshuset är invigt

I går kväll så var det dags för de nio små kycklingarna att flytta "hemifrån" och det blev lite pyssel för att få allt klart.
Först var jag tvungen att åka och köpa några balar med torv, som är det ultimata underlaget i en ströbädd då det har oöverträffad absorptionsförmåga, är antibakteriellt , reducerar ammoniak (som uppstår av hönsens avföring) och som fungerar utmärkt i komposten. Dessutom ogillar flugor torv och hönsen älskar att sprätta i den, så det är verkligen ett idealiskt strömedel.

 Jag tyckte det räckte med två balar på de 5 kvadratmeter som är golvytan i mitt nya hönshus. Det gav ett lager på ca 5 cm. För vuxna höns rekommenderar jag minst 10 cm.
När torven var på plats så skulle ju kycklingarna ner. Turligt nog var det 7-8 plusgrader ute och jag bedömde att de skulle klara att sitta i en plastlåda de 100 metrarna ner till hönshuset. Så jag samlade ihop alla nio ner i lådan och sen fick de sitta där och vänta medan jag sprang ner med det lilla värmetaket och fick det på plats och anslutet. Sen snabbt upp till huset igen och hämta lådan med kycklingar och direkt skynda tillbaka med den ner till hönshuset.


Jag lät värmetaket stå kvar i den flyttkartong som den stått i tidigare, tänkte att de kanske kände sig lite mer trygga om de hade något de kände igen och var vana vid.
I hönshuset var det ca 18 grader varmt och därför var jag först mest inriktad på att se till att de små verkligen förstod var de hade sitt lilla värmetak och det fungerade perfekt.
Därefter hämtade jag deras mat och vatten och placerade i närheten.
Kycklingarna var väl något omtumlade av flytten, men fann sig snabbt och efter ett tag var de ute och undersökte sitt nya hem.
Jag lät en svag lampa vara tänd under natten så de inte skulle hamna på villovägar.

Nu på morgonen när jag kom ner till dem var det full fart på alla kycklingarna. De sprätte i torven och sprang runt och "busade" med varandra. De hade ätit bra och verkade trivas. Skönt!
Det som kvarstår att fixa är lite mer och bättre belysning i hönshuset och sen sätta in en timer så att de får regelbunden dags- och kvällsbelysning.
Och sen ska förstås byggas värpreden och sittpinne med gödselskiva och utgång till utegården, men det är ingen brådska så länge de är små.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar