torsdag 29 november 2012

Kycklingarna 5 veckor

Idag blir kycklingarna 5 veckor och snart ser de ut som riktiga höns i miniatyrformat!
Jag fixade ny vattenautomat åt dem för någon dag sedan då den lilla de haft började kännas för liten att dricka ur, även om de inte dricker så många deciliter på ett dygn.
Vattenautomaten köpte jag på Granngården och är av märket Danki och rymmer 10 liter.
Den känns lite knepig att få på överdelen när man fyllt den, men det kanske bara är en vanesak?
Kycklingarna blev iallafall glada och firade dagen med att dricka extra mycket.
Jag undrar om de helt slutat att värma sig under värmetaket? Jag har varit i hönshuset långa stunder och ser dem då aldrig vara där längre, så kanske de helt klarar sig utan nu. Jag låter det dock stå kvar ett tag till då tupparna är lite senare med sin befjädring än hönorna och jag inte har så väldigt varmt inne i hönshuset (ca 10 grader).
Vanligtvis brukar de behöva värmekälla i 4-6 veckor.
Det jag däremot snart tänkte ordna med, är att få upp sittpinne och gödselskiva. De klarar av att flyga upp en halvmeter nu ungefär och det är bra om de kan få träning på sittpinne tidigt i livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar