torsdag 27 december 2012

Kycklingarna 9 veckor

Idag blir kycklingarna 9 veckor gamla.

Julen har precis passerat och inte haft så mycket tid att fixa och dona hos hönsen. Lite rester och annat gott har de fått smaka på, men framförallt äter de begärligt av den helsäd som jag nu börjat ge dem varje dag som komplement till sitt basfoder.

Jag brukar ju skriva att de blir större och att de piper allt mindre varje vecka och så är fallet även nu. Faktum är att jag från och med idag inte längre kommer att kalla dem för kycklingar, utan istället blir det ungdjur eller unghöns.
Deras barndom är helt klart över och nu är de "tonåringar" ett tag tills de kan kallas vuxna.

Jag har också, glädjande nog, fått en av tupparna "tingad" till en annan uppfödare. Hoppas givetvis på att fler ska höra av sig och vara intresserade av en tupp så småningom. Ingen brådska i nuläget, men de är absolut såpass stora att de skulle kunna flytta redan nu om någon känner sig manad?

Jag har annars inte fått klart deras sittpinne ännu, men räknar med att den ska sättas upp i morgon. Återkommer med bilder och rapport.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar