fredag 7 december 2012

Kycklingarna 6 veckor

Igår blev kycklingarna 6 veckor gamla och det är väl normalt en gräns när många slutar kalla dem för kycklingar och istället räknar dem som unghöns.
Det är även nu som de normalt sett ska klara sig utan extra värmekälla och vara relativt fullbefjädrade.
Personligen brukar jag kalla dem kycklingar så länge de i huvudsak piper istället för att kackla...

På bilden kan man se dem gluffa i sig av lite havregrynsgröt (med tillsatt majsmjöl) och nuförtiden kan de verkligen äta! En liten skål som förut tog dem en halvtimme att få i sig, tar nu slut på max två minuter.
De tre hönorna har mer utvecklad fjäderdräkt än tupparna och är fortfarande lite mörkare i färgen. Tupparna har dessutom en större kam, så de är fortfarande lätta att särskilja trots att fläcken på huvudet nu i princip är helt borta.

Till helgen måste jag försöka få upp deras sittpinne med tillhörande gödselskiva under. Just nu tillbringar de mycket av sin tid uppe på den flyttkartong som var deras "bo" den första tiden.
Jag har inte sett dem vara under värmetaket på länge nu och ofta hittar jag det omkullvält när jag kommer ut till dem på morgonen, så det ska jag också plocka bort och försöka få ordentligt rengjort.

Sen ska jag försöka handla lite helt korn, havre och vete. Men jag är inte så förtjust i att behöva köpa 75 kilo (3 x 25 kilo), men det kommer väl gå åt så småningom.
Deras säck med hönsfoder (Plym allfoder) är fortfarande hälften kvar av, men de har börjat äta mer nu så den tar väl slut om ett par veckor kanske.
Att utfodra höns ordentligt är inte gratis som många tror.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar