lördag 22 december 2012

Kycklingarna 8 veckor

I torsdags blev kycklingarna 8 veckor gamla och kanske snart inte ska kallas kycklingar längre då de börjar bli riktigt stora och präktiga.
Snart är kycklingpipen helt ersatta av unghönsens "flöjtande" och försök att låta som vuxna höns.

De flesta av dem är väldigt sociala och vill gärna hoppa upp i knät eller på handen om det ges möjlighet. Här är en av tupparna som alltid försöker lägga beslag på en sittplats på armen när man matar dem.
Lite "tuppfäktning" blir det ibland också, men även hönorna kan vara med och "slåss" ibland. Än så länge tycks det mest vara på lek och ingen som tagit på sig ledarskapet i den lilla flocken, men det kommer snart bli aktuellt då höns rent instinktivt är i stort behov av rangordning inom flocken .
När sittpinnen kommer på plats så brukar det bli mer tydligt vem som är "högsta hönset" utifrån hur de placerar sig på pinnen.
Det är synd att jag inte får ha kvar någon tupp sen, de verkar vara ännu mer sociala än de tre hönorna. Förhoppningsvis hittar några av mina fem tuppar ett nytt hem så småningom, vore kul om de kunde komma till användning till annat än att ätas upp.
Är du intresserad av en tupp, så hör gärna av dig, eller tipsa andra som kan vara intresserade.

Nu är det snart jul och jag får några lediga dagar och jag hoppas verkligen få deras sittpinne färdig nu till helgen.
Jag och min nyfunne hönskompis Jenny har köpt foder och delat, vilket var smidigt för oss som inte har så många höns, men ändå vill kunna få ihop en bra foderblandning.
Vi köpte helsäd av korn, havre och vete, samt allfodret Plym (pellets) från Granngården. Mina höns tycker om det och verkar må bra, så jag kör vidare på det ett tag till.
När hönorna börjar bli vuxna kan man överväga att gå över till ett värpfoder, men det är mest framtaget för fabrikshönsen, så det brukar bli bra med ägg även med basfodret, bara man ser till att ge extra snäckskal så att de klarar av sitt kalkbehov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar