torsdag 3 januari 2013

Kycklingarna 10 veckor

Eller "unghönsen" är idag 10 veckor är kanske mer korrekt att säga. En utomstående skulle nog inte kalla dem för kycklingar nuförtiden utan de ser nästan vuxna ut. Deras kammar är fortfarande små, men i övrigt ser de ut som de kommer göra som vuxna, förutom att de ska bli ännu större och tyngre såklart...

Sittpinnen är nu invigd.
Jag har nu under nyårshelgen hunnit med att få upp hönsens sittpinne och gödselskiva.  Det blev lite pyssel och allt gick inte så som jag hade hoppats på...
Här på bilden ser man ungefär hur den fungerar. Skiten samlas på skivan som ligger under en skyddande "nätbur" som i sin tur ligger direkt under själva sittpinnen.
Man kan ha lite torv på själva skivan för att underlätta utgödslingen, men här ville jag visa hur skiten hamnar på skivan och hur mycket det kan bli på en natt.

Själva sittpinnen fick bli en grov rundstav (6 cm i diameter), vilket inte var min första tanke, men jag hittade inget annat lämpligt hemma.
Det som annars strulade var att konsolerna till skivan var svåra att passa in (eftersom väggarna i hönshuset inte är helt räta) och jag då hade sönder ena konsolen något när jag försökte justera höjden.
Dessutom gick det inte att ändra höjd på konsolerna när nätburen var ditsatt, så det krävdes en del trixande att få allt på plats.

Järnkonsoler för skenmontage fastskruvade i skivan.
Skivan är en laminerad mdf, jag har skruvat fast järnkonsoler för skena i den och satt dit öglor att fästa kedjor i framkant. Nätburen är av punktsvetsat fyrkantsnät och sen har jag "spänt fast" buren med fjäderhakar i skivan.
Sittpinnen sitter fästad med märlor direkt på nätet. I framkant har jag en "lucka" så att jag lätt kan vinkla upp och skrapa ut skiten varje dag i en hink som jag sedan tömmer direkt på komposten.

Nätburen hålls på plats med fjäderhakar.
Alternativet att fästa skivan i väggen med fasta konsoler kan bli aktuellt eftersom jag hade sönder ena konsolen och det var krångligt att justera höjden.
Antagligen klarar jag mig bra med mycket tunnare kedjor också.
Hela anordningen blev lite otymplig att hantera, men det är alltså väldigt enkelt att plocka bort nätburen och sittpinnen och att ta bort skivan. Så man kan få bort rubbet på max 5 minuter.

Under gödselskivan blir det nu en bra yta för hönsen att vistas på, men det kan vara bra att se till att ha extra belysning som når dit så att det inte blir ett "mörkt hörn".

Sittpinne med gödselskiva.
Såhär såg det ut när det var uppsatt och klart. Just nu sitter själva sittpinnen på ca 80 cm höjd, när hönsen sen blir lite större tänkte jag höja upp den till ca 120 cm eller något liknande.
Skivan är 60 cm x 130 cm. Nätburen ca 15 cm hög och med en pinnlängd på 125 cm så bör den räcka bra till 5 vuxna höns av stor ras.
Jag hade redan allt material hemma, så jag vet inte riktigt vad det skulle kosta att bygga om man var tvungen att köpa materialet, men jag skulle gissa på ca 50 kr för nätet, 15 kr för pinnen, 100 kr för konsoler och skenor och kanske 50 kr för skivan och 85 kr för kedjor/skruv, fjäderhakar, osv. Så kanske 300 kr totalt?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar