onsdag 9 januari 2013

Hönshusets bästa plats...

Sedan sittpinnen kom på plats i hönshuset så har min lilla hönsflock fått en ny favoritplats.
Nästan varje gång jag kommer ner till hönshuset så hittar jag alla eller flertalet av unghönsen uppe på sittpinnen. Ibland har de legat och balat i torven och vid ett tillfälle stod alla och åt runt foderautomaten, men annars har de suttit och "häckat" uppe på sin sittpinne.

De använder nätburen till att landa och hoppa ner från till golvet, men väl däruppe så sätter de sig på pinnen och ägnar sin tid till att putsa sina fjädrar och vila.
Dock tycks de hinna med att äta en hel del under dagen ändå, det går åt ganska mycket foder nuförtiden och de växer fortfarande mycket.
Jag gissar att de ligger på ca 1 kilo i vikt just nu. Som fullvuxna ska de väga drygt 3 kilo, så de har fortfarande en bit kvar upp till det.

Vad gäller rangordningen så börjar den bli mer synlig nu, några av tupparna ägnar också en hel del tid att "kaxa sig" gentemot varandra. De tre hönorna låter mer "vuxna" än tupparna, som fortfarande mest "flöjtar" och man kan även se rent allmänt att tupparna är mer sociala och framfusiga i kontakten med mig än hönorna är, som oftast håller något "lägre profil".

Unghönsen är snart 11 veckor gamla och det börjar verkligen bli dags att försöka hitta nya hem åt tupparna. Det är bara en av tupparna som är tingade i nuläget, så jag har fyra kvar att försöka bli av med. Fortfarande är målet att hitta nya hem åt dem alla och slippa slakta dem.
Är du intresserad av en tupp så hör av dig! Och jag är tacksam om du kan tipsa andra som du tror kan vara intresserade av en Plymouth Rock tupp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar