måndag 18 februari 2013

Inga tuppar kvar

Till höger en av tupparna som nu flyttat
Idag flyttade mina återstående tre tuppar hemifrån och transporterades snällt nog av min bror ner till Borås för upphämtning och vidare transport ner mot Göteborg.

Jag har hört att de två tupparna som flyttade för någon vecka sedan mår bra och sköter sig och jag hoppas att alla fem tupparna ska utvecklas till fina djur som ska vara till nytta och glädje för sina nya ägare!

Annars har det varit ont om tid för nya insatser i hönshuset. Jag har påbörjat bygget av ett värprede, men ännu inte blivit klar med det. Dock lär det väl vara några veckor tills hönorna vill börja värpa tidigast, så jag hoppas få det klart i tid.

Sen ska jag börja ge hönorna snäckskal att äta så de kan reglera sitt ökande kalkbehov. Man ska undvika att ge snäckskal till kycklingar då det tydligen kan påverka utvecklingen av deras skelett negativt om de får tillgång till för mycket kalk för tidigt. Men värpande hönor behöver dock alltid ha tillgång till snäckskal.
Det går också att köpa värpfoder som innehåller snäckskal om man vill slippa ge separat, men jag föredrar nog att fortsätta med allfodret och ge snäckskal och säd vid sidan om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar