fredag 29 mars 2013

Inga ägg ännu..

Det blev ett långt och ofrivilligt uppehåll i bloggandet, men så kan det bli ibland...

Hönorna har fortfarande inte börjat värpa, men nu ser man att det inte kan vara långt kvar eftersom de nu är röda i kam och ansikte och nyss blivit 5 månader gamla, vilket är en ganska normal ålder för Plymouth Rock att börja värpa. Så nu går jag i "väntans tider" så att säga.
De tre hönorna som jag har kvar har på senaste veckorna inordnat sig i en ganska klar och tydlig rangordning, vilket är en helt naturlig livsstil för hönsen. De har dock gott om utrymme, så det är sällan några direkta konflikter dem emellan.


Jag har "möblerat om" lite i hönshuset. Insåg att mina hängande mat- och vattenautomater tog upp för stor "flygplats" där de hängde tidigare och efter att jag satte upp värpredet på väggen så placerade jag dem på en liten "bänk" under värpredet istället.
Det verkar fungera ganska bra. Det jag är lite orolig för är att de ska försöka krypa under "bänken" och börja värpa där eller nåt, skulle så bli fallet får jag stänga för.

Värpredet sitter drygt 80 cm över golvet och två av hönorna tycks inte ha några problem att flyga upp dit, men en verkar mindre flygbelägen och därför har jag även snickrat ihop en liten "stege" eller landgång som alternativ.
I nuläget är dock redena inte så populära då de verkar tycka att de är lite läskiga. Överhuvudtaget har hönorna blivit ganska försiktiga och lite fega efter att alla tupparna försvann. Sätter man in en ny burk med mat kan det ta en bra stund innan de vågar sig fram för att undersöka.
Jag hoppas det blir bättre när de kan börja gå ut, vilket är nästa stora projekt; Fixa till utegården.

Ännu ligger det snö överallt runt hönshuset, men nu tycks våren kanske äntligen börja ta över och då ska de självklart få vara ute om dagarna om de vill.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar