tisdag 18 september 2012

Tuppar, hönor och höns

Ett ganska allmänt missförstånd är att man endast kallar hönor för höns. Som t.ex att någon kan säga; "Jag har 2 tuppar och 6 höns.". Eller; "Jag är endast intresserad att köpa höns, inga tuppar...", osv.

Så här är det; Höns är ett samlingsbegrepp som omfattar; kycklingar, ungdjur, tuppar och hönor.
Så fort du får en endaste liten kyckling så har du höns. Det heter alltså höns även i singularis.
Det första exemplet borde istället ha sagts; "Jag har 2 tuppar och 6 hönor." eller "Jag har 8 höns."

Om man skulle jämföra Höns med Människor (som vi alla borde kunna relatera till), så skulle det bli såhär (ental och flertal);

Höns / HönsMänniska / Människor
Höna / HönorKvinna / Kvinnor
Tupp / TupparMan / Män
Kyckling / KycklingarBarn / Barn
Ungdjur / UngdjurUngdom / Ungdomar


Det finns en del raser som har ordet höns med i själva rasnamnet och detta kan skapa förvirring för de som felaktigt tror att höns betyder hönor. T.ex Silkeshöns, Norska Järhöns och Gamla Engelska Stridshöns är raser jag haft.
Där ska man alltså säga Silkeshönstupp och Silkeshönshöna om en tupp och höna. (Men de flesta säger istället "Silkestupp" och "Silkeshöna".)

Jag minns en gång då jag hade satt ut annons i tidningen och ville sälja av fyra överskottstuppar av mina Gamla Engelska Stridshöns och många då blev förvirrade och trodde jag sålde hönor när annonsen såg ut såhär;

Säljes: Gamla Engelska Stridshöns, 4 stycken tuppar, Stor ras, Svart Guldhalsade.

Så det är bra att ha ordning på terminologin och veta att en tupp är en tupp och en höna en höna men att bägge faktiskt är höns.

2 Höns av rasen Norska Järhöns. Tupp och Höna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar