torsdag 27 september 2012

Avelsägg inköpta

Jag har lyckats hitta och beställt 20 stycken avelsägg från Uppsala som jag ska hämta nu på tisdag den 2 oktober.

Plymouth Rock, höna
Det ska vara ägg av renrasiga Plymouth Rock, tvärrandig stor ras.

Plymouth Rock är en gammal amerikansk ras som är lugn och trevlig och dessutom värper hyfsat med ägg. Den tvärrandiga teckningen ser väldigt cool ut tycker jag och dessutom går det oftast att redan när kycklingarna kläcks se skillnad på tuppar och hönor genom att de mörka kycklingarna har en gul fläck uppe på huvudet som ser lite olika ut mellan könen.

Jag är väldigt glad att jag lyckades hitta några ägg fast det egentligen inte är bästa tiden att börja kläcka fram kycklingar på hösten.


Hova-Bator 1632
En fin äggkläckningsmaskin har jag fått låna från en snäll kompis, det är en Hova-Bator 1632 med automatisk vändare. Den rymmer  upp till 42 ägg tror jag, så kanske lite onödigt stor, men det ska nog bli bra. Jag håller på att testköra äggkläckaren nu och justerar in temperatur och sånt. Den tycks fungera bra och det är en till synes väldigt enkel konstruktion i frigolit. Den har ingen fläkt och då gäller det att mäta temperaturen på rätt ställe i maskinen. Jag har kläckt mycket kycklingar i hembyggda äggkläckningsmaskiner på 1980-talet. Självklart är en höna den bästa äggkläckaren, men det brukar fungera ganska bra med maskin också.

Tanken är alltså att vi ska kläcka fram kycklingar och att det förhoppningsvis blir 5 stycken hönor kvar som vi kan behålla. Jag kommer skriva mer dagbok om kläckningen här i bloggen varteftersom. Jag räknar med att lägga in äggen i maskinen den 4:e oktober, dvs om en vecka och att det sen ska bli kycklingar omkring den 24-25 oktober.

Under tiden pågår fortsatt arbete med att inreda färdigt hönshuset. Även här tänkte jag dokumentera lite bättre med bilder och beskrivningar hur jag har gjort och tänkt.

1 kommentar:

  1. Hej! Jag hittade din länk i ditt inlägg på alternativ.nu. Trevlig blogg, informativ och bra. Jag kommer att titta in då och då!

    /Anki

    SvaraRadera